Del dret a no depurar a la virtut de contaminar

0
61 lecturas

El rebuig a una depuradora pot donar una alcaldia, i així ha estat el cas del Partit Popular d’Alcàsser. El projecte de la macrodepuradora a Alcàsser va ser un autèntic calvari per als socialistes a la legislatura passada. La falta d'informació i les evasives de l’equip de govern socialista sobre la instal·lació que la Generalitat planejava a la localitat, sumades a les pressions per part dels populars, van donar ales a la creació d'un descontent social considerable. I, francament, és comprensible. Una macrodepuradora d'aquestes proporcions espantaria al més valent.

abocaments plàstics El RealónLes possibles olors pestilents, el gran impacte territorial, el transport de “lodos” per l'interior d'un poble amb una connexió viària deficient des de fa dècades i, sobretot, la seua ubicació en una zona inundable constituïen un còctel perfecte. Tot això va ser el brou de cultiu perquè els populars tragueren profit d'un malestar social que va acabar en una majoria absoluta (absolutíssima per a ells, absolutista per a l'oposició). I finalment, la coincidència de color polític entre la Generalitat i el govern local augurava una bona notícia per als detractors del projecte.

Des d’eixe mateix moment, la paralització del projecte s'ha convertit en el comodí de totes les publicacions municipals, totes elles banyades d’una tonalitat blava molt semblant a la del seu logotipus. Fins i tot que un any després que Salomé Pradas, “en pau descanse políticament”, anunciara als quatre vents en la mateixa localitat que el projecte s'anava a paralitzar i que aquesta instal·lació continue la seua tramitació administrativa sense pena ni glòria. No hi ha indicis clars de la seua cancel·lació, però es dóna per fet que Alcàsser no serà la localització final de la macrodepuradora. Haurem de vore quin altre territori hereta semblant "sort".

Una depuradora tan gran no la vol ningú, però es de veres que la localitat d’Alcàsser necessita d’una, als fets em remetés.

La preocupació pel medi ambient per part d’un partit de dretes és una situació poc comú en la política recent, però, com tot allò que és bo, va durar poc. Una vegada es van acomodar al seient del primer edil, van ser conscients de l'existència d'un greu problema mediambiental: la estació de decantació i bombeig ubicada al polígon del Pla era un regal enverinat que expulsava micro-plàstics i residus industrials cada vegada que queien quatre gotes. Quina mala sort. La instal·lació necessita ser actualitzada i s’ha de desenvolupar una depuradora per resoldre la problemàtica.

¿Enfrontaran els populars el tema amb el mateix afany mediambiental que la problemàtica de la depuradora? Quasi, però no. Entre denúncies i investigacions de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, han tractat mitjançant evasives i excuses justificar que no és responsabilitat del consistori, però poca cosa han pogut fer. Es tracta d'una instal·lació municipal desfasada que ja no és capaç de donar servei.

Pasen els mesos i Alcàsser continua sent notícia pels vessaments al barranc del Realó. Horror! La Confederació Hidrogràfica del Xúquer ja havia multat l'Ajuntament amb la quantitat irrisòria de 500 € i està investigant de nou mitjançant expedient sancionador. No sabem si la pròxima multa serà més o menys severa, però el que sí que està clar és que aquests vessaments no només representen un greu problema mediambiental, sinó que també posen en risc la salut dels habitants i la biodiversitat de la zona. Anem, un desastre en tota regla.

Han passat dos anys de legislatura i tota eixa preocupació pel medi ambient ja no existeix. Mentre continuen publicant i traient pit d'haver paralitzat la depuradora, aboquen aigües negres plenes de micro-plàstics a terrenys protegits que acaben a l'Albufera. I sabeu què? No passa res, perquè argumenten que no són responsables.

I què opinen la resta de partits? Únicament EU-Podem, una agrupació municipal modesta, està disposada a donar la batalla perquè el cinisme i el pensament a curt termini no facen que s'oblide el tema. La responsabilitat civil i política ens exigeix valentia i que no ens posem de perfil quan s'han venut uns missatges clars de defensa del medi ambient de cara a la galeria que s'estan incomplint a l'esquena.

No podem permetre de nou les polítiques de “cuando dije digo, digo Diego”. Si tant importava abans el medi ambient, ara ha de ser el centre de les mirades i, si no és per voluntat pròpia, serà per la voluntat popular.

Sense medi ambient no hi ha futur i no deixarem que del dret a no depurar es permeta la virtut de contaminar.

[ Julio Álvarez Marín | regidor i portaveu d'Eu-Podem d'Alcàsser | [email protected]]

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí